Gdański Uniwersytet Medyczny

SZANOWNI PAŃSTWO!

Rozpoczynamy nowy rok akademicki 2013/2014 w ramach GUMed Kids na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

koordynatorem merytoryczny projektu PAD na GUMed KIDS jest

prof. dr hab. Alicja Dębska-Ślizień

koordynatorem logistycznym projektu PAD na GUMed KIDS jest 

dr med. Agnieszka Brandt, padgumed2013@gmail.com

INAUGURACJA PROJEKTU POLSKA AKADEMIA DZIECI NA GUMed KIDS: Sala im. prof. Olgierda Narkiewicza w Atheneum Gedanense Novum Al. Zwycięstwa 41/42, 80-210 Gdańsk

25.X . 2013 piątek godzina 11:00

Uroczyste rozpoczęcie roku akademickiego

– rozdanie indeksów

– ślubowanie

– wykład Młodego Naukowca: Wiktor Strukiel, lat 8: Historia Titanica

– wykład Dużego Naukowca: dr Juliusz Chorążewicz: Historia oka

15.XI.2013

Szymon Hofman: Matematyka na wesoło – Akademia Khana (khanacadmy.org)

dr hab. med. Stanisław Hać (chirurgia)

13.XII.2013

dr Michał Brzeziński i Prof. dr hab. Barbara Kamińska ( pediatria)

17.I.2014

Prof. dr hab. Aleksandra Żurowska ( nefrologia dziecięca)

28. II.2014

28.III.2014

18.IV.2014

30.V.2014

————————————–

ARCHIWUM

ZAPRASZAMY NA OSTATNI WYKŁAD PAD W RAMACH GUMED KIDS :

10.05.2013

Anna Kulesz: Rozwój dziecka w łonie matki

dr hab. Michał Harciarek, prof. UG: Rozwój mózgu

UROCZYSTE ROZDANIE DYPLOMÓW

————————–

koordynator merytoryczny projektu PAD na GUMed KIDS:

prof. dr hab. Alicja Dębska-Ślizień

koordynator logistyczny projektu PAD na GUMed KIDS:

mgr Mariusz Majchrowski, zapisygumed@gmail.com

INAUGURACJA PROJEKTU POLSKA AKADEMIA DZIECI NA GUMed KIDS: Sala im. prof. Olgierda Narkiewicza w Atheneum Gedanense Novum Al. Zwycięstwa 41/42, 80-210 Gdańsk

26.10.2012 GODZINA 11:00

PROGRAM INAUGURACJI:

– uroczyste powitanie studentów przez Władze Uczelni
– ślubowanie
– rozdanie indeksów
– wykład Młodego Naukowca: Anna Kulesz

Czy warto się uczyć? …odkrycia, które zmieniły świat
– wykład Dużego Naukowca: dr Juliusz Chorążewicz:

Oczami umysłu można zobaczyć więcej niż oczami ciała – Historia medycyny i zmysł wzroku.
– pytania z sali
– zakończenie i słodki poczęstunek

TERMINY POZOSTAŁYCH SPOTKAŃ W 2012/2013 W RAMACH GUMED KIDS:

16.11.2012

Wykład Młodego Naukowca: Martyna Półtoranos, Adrianna Kraus: BOJOWNIK, PIĘKNE RYBY

Wykład Dużego Naukowca: dr Anna Pawelec: RYBY W MEDYCZNIE I NIE TYLKO

21.12.2012

Wykład Młodego Naukowca: Jagoda Glock, lat 8: Koty

Wykład Dużego Naukowca: prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn, Prorektor ds. Nauki UG: WPROWADZENIE DO GENETYKI DLA DZIECI, po co nam geny?

25.01.2013

Wykład Młodego Naukowca: Łukasz Rus: Ziemia w Układzie Słonecznym

Wykład Młodych Naukowców: VI LO w Gdyni, koło medyczne: Czerniak na poważnie i na wesoło

Karolina Kwarciak, Wiktoria Grono, Klaudia Bielańska, Paweł Zaborowski, Kacper Makowski, VI Edycja Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży ” Mam Haka Na Raka ”

Wykład Dużego Naukowca: prof. dr hab. Przemysław Rutkowski: Czy wszyscy będziemy cyborgami- rzecz o wszczepach i przeszczepach

Opis spotkania:
25 stycznia po raz kolejny uczestniczyliśmy w zajęciach na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym w ramach Polskiej Akademii Dzieci. Tym razem tematyka wykładów dotyczyła raka – czerniaka, wszechświata oraz przeszczepów.

Pierwszy problem przedstawili nam uczniowie VI LO z Gdyni. Dowiedzieliśmy się, że nasze Słońce to gwiazda, bez którego nie ma życia. Niestety potrafi być niebezpieczne – może wywołać raka skóry (czerniaka). Uchronić możemy się przed nim stosując kremy z filtrem (50). Dowiedzieliśmy się również, że
solarium może być dla nas szkodliwe.

Drugi wykład przybliżył nam Wszechświat. Poznaliśmy najbliższe namplanety. Dowiedzieliśmy się, że Ziemia jest jedyną zamieszkaną planetą w układzie Słonecznym, który powstał około 5-6 miliardów lat temu.

Podczas trzeciego wykładu poznaliśmy definicję cyborga. Zastanawialiśmy się wspólnie, czy człowiek, któremu przeszczepiono dowolny organ, jest cyborgiem? Dowiedzieliśmy się, że u człowieka można przeszczepić serce, nerkę a nawet płuca. Nowe organy pozwalają żyć dłużej choremu człowiekowi. To druga szansa.

Opracowali uczniowie klasy IIF, SP 19 Gdańsk
Kaczmarek Maja
Mudent Antonina
Okuniewska Sandra
Okuniewska Julia
Zoch Marcel
wych. Olga Gracz

8.02.2013

Cezary Błaszczyk, Klub Młodego Wykładowcy – Potęgowo: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami

prof. dr hab. Katarzyna Emerich, GUMed: Próchnica drzewa i zęba – czy to to samo?

22.03.2013

Dominika Łukawska oraz Zuzanna Bańkiewicz: Egipt

prof. dr hab. Walenty Nyka

26.04.2013

dr Agnieszka Dettlaff-Pokora, Katedra i Zakład Biochemii GUMed, otyłość i regulacja łaknienia: CZY OTYŁOŚCIĄ MOŻNA SIĘ ZARAZIĆ?

Kajus Liesius, lat 10: Stawy w organizmie człowieka

10.05.2013

Anna Kulesz: Rozwój dziecka w łonie matki

dr hab. Michał Harciarek, prof. UG: Rozwój mózgu

————————

ARCHIWUM 2011/2012

25 MAJA 2012 UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE PROJEKTU ROKU AKADEMICKIEGO 2011/2012 POLSKIEJ AKADEMII DZIECI

SEMESTR ZIMOWY:

28.10.2011 piątek godzina 11:00

OTWARCIE POLSKIEJ AKADEMII DZIECI W RAMACH GUMED KIDS:

PROREKTOR GDAŃSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO prof. dr hab. Barbara Kamińska

RATOWNICTWO MEDYCZNE W GÓRACH I NA WODZIE

Michał Bajerski, kl. VI Szkoła Podstawowa Gedanensis

Prof Andrzej Basiński Kierownik  Katedra Kliniki  Medycyny Ratunkowej GUMed

dr Stefan Anzelewicz  instruktor żeglarstwa

RELACJA I ZDJĘCIA Z INAUGURACJI: http://www.gumed.edu.pl/16355.html

Ponad 300 dzieci ze szkół podstawowych województwa pomorskiego uczestniczyło 28 października w inauguracji roku akademickiego 2011/2012 Polskiej Akademii Dzieci. Uroczystość, która odbyła się w auli Atheneum Gedanense Novum im. prof. Olgierda Narkiewicza otworzyła prof. dr hab. Barbara Kamińska, prorektor ds. studenckich GUMed oraz dr Agata Hofman koordynator Projektu. Młodzi studenci otrzymali indeksy elektroniczne, złożyli ślubowanie oraz wysłuchali wykładów prof. dr. hab. Andrzeja Basińskiego, kierownika Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej GUMed o ratownictwie medycznym oraz 12-letniego Michała Bajerskiego, ucznia VI klasy Szkoły Podstawowej Gedanensis oraz instruktora żeglarstwa dr. Stefana Anzelewicza o ratownictwie na morzu. Wielką atrakcją dla dzieci był psi bohater akcji ratunkowych, którego umiejętności pokazała dzieciom przedstawicielka grupy ratownictwa z Gdańska. Swoją naturalną pasją ratowniczą wzbudził ogromny entuzjazm. Za miesiąc kolejne wykłady. Julia Froese opowie o iluzjach optycznych i neuroedukacji, a dr Juliusz Chorążewicz z Kliniki Okulistycznej GUMed przybliży budowę oka.

_DSC7573.jpg
_DSC7574.jpg
_DSC7575.jpg
_DSC7578.jpg
_DSC7581.jpg

25.11.2011

UWAGA! Wyjątkowo wykłady odbędę się w Collegium Biomedicum w sali im. Hillera (na parterze)

Julia Froese: ILUZJE OPTYCZNE

dr Juliusz Chorążewicz: OKO

16.12.2011

Cyprian Krystek: HISTORIA LOTNICTWA

prof Walenty Nyka: BÓL

27.01.2012

Agata Olchowik: CO TO JEST DŹWIĘK?

dr hab. Tomasz Zdrojewski

SEMESTR LETNI

24.02.2012

Antonina Szymczewska: CAMERA OBSCURA

prof. dr hab. Katarzyna Emerich: HIGIENA

30.03.2012

Maciej i Barbara Kobus: TAJEMNICE KRWI

dr hab. Marcin Gruchała: SERCE

27.04.2012

Miłosz Mostowski, lat 10 oraz Natalia Czarnecka, lat 10: CHOMIKI

mgr Anna Pawelec, UG: DOBRA RYBA NIE JEST ZŁA

25.05.2012

UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE PROJEKTU ROKU AKADEMICKIEGO 2011/2012 POLSKIEJ AKADEMII DZIECI

Anna Elżbieta Kulesz: Rozwój dziecka w łonie matki

dr Bogumiła Kiełbratowska: Cud narodzin

RELACJE MŁODYCH NAUKOWCÓW Z WYKŁADU:

———————————————————————–

ARCHIWUM PAD 2010/2011

SEMESTR I
29.10.2010
INAUGURACJA
Zuzanna Ślizień i Barbara Wirska, lat 11: IGRASZKI Z POWIETRZEM
prof. dr hab. Bolesław Rutkowski, WSTĘP DO MEDYCYNY: Czy można żyć bez nerek?
12.11.2010
Wojciech Szczęsny, lat 12, UKŁADY WE WSZECHŚWIECIE: Układ słoneczny
dr hab. Katarzyna Emerich, UKŁADY W CIELE CZŁOWIEKA: W zdrowych zębach zdrowy duch 🙂
10.12.2010
Filip Szpilewski, lat 11: Układ oddechowy człowieka prof.
dr hab. Krzysztof Sworczak, HORMONY
14.01.2011
ZAKOŃCZENIE SEMESTRU I

Szymon Hofman, lat 7: NAJWIĘKSZE OBIEKTY WE WSZECHŚWIECIE
dr hab. Marcin Gruchała, SERCE: Dlaczego biją nasze serca?

SEMESTR 2
18.02.2011 INAUGURACJA SEMESTRU II
Michał Matczak i Mikołaj Strzała, lat 12: Rozwijanie manualne
dr hab. Tomasz Smiatacz, CHOROBY ZAKAŹNE 
11.03.2011
prof. dr hab. Walenty Nyka, MÓZG: Centralny komputer w ciele człowieka
Anna Krzemińska, lat 11: CUKRZYCA
8.04.2011

dr hab. Ewa Bryl: Jak działa nasz układ odpornościowy?
Aleksander Sawicki: KOSMICZNE MISJE NASA
6.05.2011 ZAKOŃCZENIE SEMESTRU II

Staś Bajerski, lat 11: BUDOWA I DZIAŁANIE NARZĄDU WZROKU.

prof. dr hab. Krystyna Raczyńska, OCZY: Jak postrzegamy świat?

6.05.2011

Blisko trzysta dzieci wzięło udział w ostatnim w roku akademickim 2010/2011 zjeździe “Polskiej Akademii Dzieci” (PAD). Wykłady odbyły się 6 maja 2011 r. w sali im. prof. Olgierda Narkiewicza w Atheneum Gedanense Novum. Wykład pt. “OCZY: Jak postrzegamy świat?” wygłosił dr med. Juliusz Chorążewicz z Kliniki Okulistycznej GUMed. Natomiast 10-letni Staś Bajerski ze Szkoły Podstawowej Gedanensis przedstawił swoją prezentację pt. “Budowa i działanie narządu wzroku”. Spotkanie z dziećmi prowadziła prof. Barbara Kamińska, prorektor ds. studenckich.

Zajęcia w ramach “Polskiej Akademii Dzieci” (PAD) odbywały się od października 2010 roku do maja 2011. Projekt jest projektem innowacyjnym na międzynarodowym rynku edukacyjnym. Opiera się na promowaniu autonomii i kreatywności najmłodszych uczniów oraz informatyzacji nauczania wczesnoszkolnego, od klasy 0 do klasy 6.

źródło: http://gumed.edu.pl/13978.html

 

18.02.2011

18 lutego 2011 odbyła się inauguracja drugiego semestru zajęć w ramach projektu Polska Akademia Dzieci na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Około stu młodych naukowców wysłuchało tego dnia dwóch wykładów.

Pierwszy z nich, poprowadzony przez Michała Matczaka i Mikołaja Strzałę, dotyczył rozwijania manualnego. Prelegenci zaprezentowali jak rozwijają się zdolności manualne podczas kolejnych etapów rozwoju człowieka. Jako że sprawność manualną trzeba nieustannie ćwiczyć Michał i Mikołaj przedstawili swoją pasję: malowanie figurek i sklejanie modeli. Prelegenci pokazali jak krok po kroku pomalować figurki, a także jak tworzyć makiety, poruszać się figurkami i grać w różnego rodzaju gry m. in. : gry fantasy (Lord of The Rings, Warhammer), SF (Warhammer 40k, Epic Armageddon) czy II wojna światowa (Overlord, Mein Panzer).

Drugi wykład tego dnia poprowadził dr hab. Tomasz Smiatacz, który zapoznał dzieci
z tematyką chorób zakaźnych. Opowiedział uczestnikom projektu czym jest choroba zakaźna oraz podał przykłady bakterii, wirusów i pasożytów, które mogą je wywołać. Okazało się też, że bakterie, wirusy i pasożyty mają ciekawe kształty. Pan Profesor przedstawił dzieciom działanie mechanizmów obronnych w ciele człowieka, które chronią nas przed chorobami. Podpowiedział także co każdy z nas może zrobić aby uniknąć zarażenia.

Tradycyjnie po każdym wykładzie nastąpił czas na pytania, a każde z nich zostało nagrodzone słodkim upominkiem.

Zdjęcia niebawem! 🙂

14.01.2011

W piątek 14.01.2011 odbył się ostatni w tym semestrze zjazd młodych naukowców w ramach Polskiej Akademii Dzieci.

Młodzi Naukowcy wysłuchali wykładu 7-letniego Szymona Hofmana dotyczącego największych obiektów we wszechświecie. Prelegent  pokazał między innymi  jak wygląda prawdziwy teleskop, który umożliwia obserwowanie tego co dzieje się na niebie podczas bezchmurnego dnia lub księżycowej nocy, wyjaśniał działanie czarnej dziury, hipotetycznej białej dziury oraz dziury robaczywej (wormhole).

Kolejny wykład, dotyczący serca, poprowadził dr hab. Marcin Gruchała. Pan profesor wyjaśnił młodym studentom jak zbudowane jest serce, jak działa i dlaczego jest tak ważne.  Ponadto młodzi naukowcy dowiedzieli się jak dbać o serce by biło jak najdłużej. Słuchacze okazali się niespodziewanie dobrze poinformowani w tematyce kardiologicznej i podczas prezentacji interaktywnego zdjęcia USG udało im się dostrzec, że zastawka się nie domyka.

Tradycyjnie po każdej prelekcji był czas na pytania. Autorzy najbardziej interesujących pytań zostali nagrodzeni słodkim upominkiem. Po udzieleniu wyczerpujących odpowiedzi nastąpiło rozdanie dyplomów dla wszystkich studentów Polskiej Akademii Dzieci.

Nowy semestr rozpocznie się już 18. 02. 2011. Serdecznie zapraszamy!

10.12.2010

Trzeci z kolei zjazd w ramach Polskiej Akademii Dzieci odbył się w piątek 10.12.2010. Na wykłady przybyło jedynie ok. 120 młodych naukowców. Tak niska frekwencja spowodowana była zamiecią śnieżną, która utrudniała dotarcie studentów szczególnie spoza Gdańska. Z drugiej jednak strony taka sytuacja miała również swoje plusy gdyż prelekcje odbyły się w bardzo kameralnej atmosferze i słuchacze mieli większą szansę na zadawanie pytań.

W tym dniu wyjątkowo rozpoczęliśmy od wykładu Pana Profesora Krzysztofa Sworczaka dotyczącego hormonów.  Pan Profesor w bardzo przystępny sposób opowiedział młodym naukowcom o gospodarce hormonalnej organizmu i o tym co się dzieje, gdy następuje niedoczynność lub nadczynność gruczołów, między innymi tarczycy czy nadnercza.

Kolejną – także związaną z medycyną- prelekcję wygłosił młody naukowiec, Filip Szpilewski. Chłopiec przedstawił budowę i działanie układu oddechowego oraz wyjaśnił dlaczego ten układ pełni tak ważną rolę w organizmie. Filip podzielił się także ze słuchaczami ciekawymi informacjami na temat tego skąd bierze się czkawka i dlaczego kichamy.

Jak zwykle po każdym wykładzie był czas na pytania, które zostały nagrodzone słodkimi upominkami.

Na następne spotkanie zapraszamy już 14.01.2011.

12.11.2010

W piątek 12.11.2010  na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym odbył się drugi zjazd w ramach Polskiej Akademii Dzieci. Mimo tego, że był to dzień wolny od zajęć dydaktycznych do Auditorium Primum przybyło około stu dwudziestu osób.

Pierwszy wykład, Wojciecha Szczęsnego, dotyczył Układu Słonecznego. Aby wprowadzić słuchaczy w świat astronomii studenci zaprezentowali zdjęcia wykonane teleskopem Hubble’a zamieszczone w sporej wielkości albumie. Zdjęcia wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród młodych naukowców.

Jednak nie tylko zdjęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników. Również sam wykład Wojciecha Szczęsnego był bardzo zajmujący.

Chłopiec podczas swojej prelekcji przekazał wiele ciekawych informacji dotyczących między innymi planet karłowatych czy wielkości poszczególnych planet Układu Słonecznego.

Drugi wykład tego dnia, również o układach ale tym razem w ciele człowieka, poprowadziła dr hab. Katarzyna Emerich.  Podczas tego wykładu dzieci dowiedziały się jak rosną zęby, jak powinniśmy o nie dbać, jak powstaje próchnica, a także co może się stać gdy nie będziemy regularnie szczotkować zębów i chodzić do dentysty.

Po każdym wykładzie uczestnicy mogli zadawać pytania. A z racji tego, że młodzi naukowcy są bardzo ciekawi świata, zadali ich bardzo wiele. Każde z pytań zostało nagrodzone drobnym upominkiem.

Na następne spotkanie zapraszamy już 10.12.2010 r.

ROZPOCZĘCIE SEMESTRU I 29.10.2010

29 października  2010 na  Gdańskim Uniwersytecie Medycznym w Auditorium Primum odbyła się uroczysta inauguracja projektu Polska Akademia Dzieci na GUMed. Goście honorowi obecni podczas tej uroczystości to między innymi prorektor GUMed do spraw klinicznych, prof. dr hab. Zbigniew Zdrojewski, prezes stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci dr Henryka Szumilewicz oraz autorka i pomysłodawczyni projektu dr Agata Hofman.

Około trzysta dzieci wysłuchało dwóch wykładów inauguracyjnych. Pierwszy z nich, dotyczący igraszek z powietrzem, poprowadziły Barbara Wirska i Zuzanna Ślizień. Podczas tego wykładu można było zobaczyć wiele fascynujących doświadczeń. Eksperymenty, które można wykonać pod okiem rodziców są dostępne na końcu opisu.

Drugi, równie zajmujący wykład poprowadził prof. dr hab. Bolesław Rutkowski, który w bardzo interesujący i przystępny sposób opowiadał o historii medycyny. Wspólnie z dziećmi próbował także znaleźć odpowiedź na pytanie czy można żyć bez nerek.

Najmłodsi studenci na GUMed będą mogli pogłębiać swoją wiedzę podczas comiesięcznych, bezpłatnych wykładów. Najbliższe spotkanie odbędzie się 12 listopada 2010. Tego dnia swoje wykłady wygłoszą dr hab. Katarzyna Emerich : „Zęby, układy w ciele człowieka – w zdrowych zębach zdrowy duch”  a także Wojciech Szczęsny, lat 12: „Człowiek we wszechświecie – układ słoneczny”.

EKSPERYMENTY:

1.Czy powietrze jest ciężkie?

W tym celu zgromadzono odpowiednie pomoce (dwie plastikowe pałeczki nierównej długości, dwa jednakowe baloniki, dwie jednakowe puszki,taśmę klejącą, ołówek). Eksperyment polegał na zaznaczeniu ołówkiem połowy dłuższej pałeczki. Następnie na jej końcach umocowano taśmą baloniki oraz oparto środek dłuższej pałeczki na środku krótszej pałeczki (opartej końcami na dwóch puszkach). Zaobserwowano, że pałeczka z balonikami pozostaje w pozycji poziomej. Następnie jeden z baloników nadmuchano i umocowano na końcu pałeczki, którą oparto w tym samym miejscu. Zaobserwowano, że pałeczka z balonikiem nadmuchanym opadła. Oznaczało to większy ciężar nadmuchanego balonika.

2.Powietrze można ścisnąć – tzn. w takiej samej objętości znaleźć się może różna ilość powietrza.

Jednakowe piłeczki nadmuchamy pompką – do jednej wtłoczymy więcej powietrza niż do drugiej – obie mają taką samą objętość – wielkość – ale jedna jest bardziej „twarda” – jest w niej więcej powietrza. Cząsteczki tego powietrza są bardziej ściśnięte.

3.Co dzieje się z powietrzem w szklance podczas zanurzania jej w wodzie?

Powietrze wypiera wodę, która nie może dostać się do środka szklanki, powietrze jest  w szklance dopóki jej nie przechylimy – powietrze jest w niej, tak jak było w niej wcześniej przed zanurzeniem – chociaż tego nie widzieliśmy. Dopiero, gdy przechylimy szklankę „ucieknie” go góry. Powietrze jest lżejsze od wody, wypływa na powierzchnię.

Szklankę odwróconą do góry dnem zanurzają w naczyniu z wodą, w której pływa klocek. Klocek opada na dno.

Reklamy